Divorce, Italian Style (Pietro Germi, Italy, 1961)

Μόνο ένας απίθανος τύπος που ακούει στο όνομα Fefé θα μπορούσε να σκαρφιστεί απίθανα τεχνάσματα διάλυσης του γάμου του προκειμένου να δωθεί στη λολίτα εξαδέλφη του Angela. Και μόνο ένας απίθανος ηθοποιός, πονηρός ‘άρπαγας’ ρόλων, όπως ο Marcelo Mastroianni θα μπορούσε να τον ενσαρκώσει τη δεδομένη εποχή, προετοιμάζοντας το έδαφος για έναν άλλο μεγάλο καρατερίστα που ακολούθησε, τον Giancarlo Giannini, ο οποίος κι αυτός με τη σειρά του διέλυσε την εικόνα του άνδρα γόη-καταφερτζή σε εκείνες τις περίφημες πικρές σάτιρες της Lina Wertmüller.

divorce3

Ο Fefé λοιπόν, στη φαινομενικά μόνο απλοϊκή σατιρική ηθογραφία του Germi, εξελίσσεται σε διαβολεμένο και αυτοεξευτελιζόμενο μηχανορράφο παίζοντας τα ρέστα του με τους στρεβλούς κώδικες της σισιλιάνικης κοινωνίας (απαγορεύεται το διαζύγιο αλλά η επίκληση του κώδικα τιμής της τοπικής κοινωνίας συνεπάγεται και επιείκεια στο δικαστήριο στον απατημένο σύζυγο-δολοφόνο της μοιχαλίδας!), αδυνατώντας φυσικά να ελέγξει τις συνέπεις της πράξης του από τη στιγμή όπου η αξιοποίηση των πατριαρχικών ηθών γεννά χαώδη αποτελέσματα, μη προβλέψιμα από την πατριαρχική λογική του ερωτύλου Fefé. Ναι μεν λοιπόν η Rosalia υποφέρει τα πάνδεινα στη φαντασία του Fefé (εξαιρετική η σκηνοθεσία του Germi η οποία ρίχνει δε και μια κλεφτή ματιά στο μαρτύριο του Ολοκαυτώματος, ως λανθάνουσα πολιτική κρίση για το ποιόν των διαφόρων ‘Fefé’), πριν την παροδική μόνο ερωτική χειραφέτησή της, αλλά και η αισθησιακή εξαδέλφη τού επιφυλάσσει τη μοίρα που του αξίζει στη φωνακλάδικη κοινωνία παλιάτσων –ανδρών, γυναικών, συγγενών, γειτόνων, εκπροσώπων του νόμου– την οποία καυτηριάζει το «Διαζύγιο αλά Ιταλικά».

O Germi παραδίδει ωραιότατες στιγμές φάρσας, όπως στη σκηνή όπου ο Fefé καταφεύγει στην τεχνολογία και με μικρόφωνα επιχειρεί να παγιδεύσει τη γυναίκα του με τον εραστή της. Την ίδια στιγμή η τοπική κοινωνία δεν κάνει τίποτα άλλο παρά να κατασκοπεύει τον ιδιωτικό βίο με την κάμερα να αποτυπώνει τον συλλογικό έλεγχο σε μια ωραιότατη σεκάνς περιπάτου του  Fefé στην αρχή της ταινίας. Η αποτυχία του θα συνοδευτεί και από άλλα παιχνίδια της τύχης, καθώς το σχέδιο του θα λοξοδρομήσει αφού υπάρχουν και άλλοι, πραγματικά αυτή τη φορά, απατημένοι σύζυγοι.

Κι όταν ο Fefé, έχοντας υποστεί τα πάνδεινα, θα κατακτήσει επιτέλους την όμορφη Angela, η κάμερα θα γδύσει το κορμί της πάνω στο γιοτ, καθώς φιλιούνται, καταλήγοντας στα κάτω άκρα της τα οποία φλερταρουν με τον skipper του γιότ στο οποίο επιβαίνουν!

Ευφυέστατο και ξεκαρδιστικό μέχρι το τελευταίο λεπτό!

Σπύρος Γάγγας, Οκτώβριος 2016.

Featured Image: http://www.janusfilms.com/films/1235

Text Image: https://gr.pinterest.com/pin/496944140107965480/

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s