Mikael (Carl Theodor Dreyer, Germany, 1924)

Αποκαθαρμένο από την υποκριτική υπερβολή του γερμανικού εξπρεσιονισμού, το εξαιρετικά καλοπαιγμένο kammerspiel [δράμα δωματίου] του Δανού Dreyer μετατρέπει τον κλειστό χώρο τον οποίο εκμεταλλεύεται στο έπακρο σε σύμπαν εκδήλωσης, άρνησης και τραγικής πραγμάτωσης της αγάπης.

Aγάπη ομοφυλοφιλική ανάμεσα στον γνωστό ζωγράφο Zoret και τον μαθητεύομενο Mikael. Ο κλονισμός στην σχέση τους θα ενταθεί όταν η κόμησσα Zamikow θα εισβάλλει στο περιβάλλον τους με σκοπό να εξαπατήσει τον Zoret. Δεν συμβαίνει αυτό όμως, καθώς ο νεαρός ζωγράφος και σύντροφος του Zoret θα την ερωτευθεί και θα αφήσει τον εαυτό του να χρησιμοποιηθεί προς τους ζοφερούς σκοπούς της χρεωκοπημένης κόμησσας.

Αντί για σκιές από τις οποίες τυπικά χαρακτηρίζεται ο γερμανικός εξπρεσσιονισμός, σε αυτό το κόσμημα αφηγηματικής οικονομίας και καινοτομίας οι οριοθετημένοι χώροι λούζονται από φως –και το αντίβαρο σε αυτό αναλαμβάνουν να παρέχουν τα αντικείμενα. Στον μεγάλο κινηματογράφο που χαρακτηρίζει τον Dreyer το φόντο έχει το πάνω χέρι κι εδώ η ασύλληπτης φροντίδας καλλιτεχνική διεύθυνση μετατρέπει πίνακες, γλυπτά, και πάσης φύσης εσωτερικό διάκοσμο σε πρώτης τάξης ψυχικά και συναισθηματικά σημαινόμενα: Δώρα στις αισθήσεις μας από δύο σπουδαίους διευθυντές φωτογραφίας–Karl Freund και Rudolph Maté.

michael2

Πέρα από τη σημασία του για το ρόλο του καλλιτέχνη (ο σπουδαίος σκηνοθέτης Benjamin Christensen ενσαρκώνει το ζωγράφο Zoret) και την σχέση δάσκαλου-μαθητευόμενου, το «Μικαέλ» αναλαμβάνει ρητώς την δύσκολη τότε αποστολή αποτύπωσης της ομοφυλοφιλικής αγάπης προς τον Mikael από τον Zoret. Εναρμονισμένο με τις συμβάσεις της εποχής –σε αντίθεση δηλαδή με τον ήδη εκδηλωμένο gay ακτιβισμό τη δεκαετία του 1920– και με του υπό διαμόρφωση υποκριτικού και δραματουργικού κώδικα τότε, η αγάπη σε τούτη της την έκφανση εκφράζεται ενδόμυχα∙ πλην λιγοστών στιγμών, αρχή-αρχή, όταν ο Zoret επαινεί το μαθητή του με αυτή την πατρική και κτητική χειρονομία επιβράβευσης των παλαιάς κοπής δασκάλων στο σβέρκο και την κώμη του μαθητή.

Ο πόνος του Zoret θα αποτυπωθεί στον υπέροχο καμβά του άνδρα που δυστυχεί στην παραλία της Αλγερίας εκεί όπου γνώρισε τον έρωτά του. Βωβό αριστούργημα από τον έναστρο ουρανό του ατελιέ ενός ετοιμοθάνατου καλλιτέχνη.

Σπύρος Γάγγας, Οκτώβριος 2016.

Featured Image:  http://english.carlthdreyer.dk/aboutdreyer/visual-style/the-artists-touch-dreyer-thorvaldsen-venus.aspx

Text Image:  http://ozu-teapot.tumblr.com/post/90366768582/michael-carl-theodor-dreyer-1924-benjamin

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s