The Anxiety of the Goalie at the Penalty (Wim Wenders, W.Germany, 1972)

Από τα σημαντικότερα έργα του Νέου Γερμανικού σινεμά, αυτό το φειδωλό σε διάλογο οπτικό δοκίμιο αποτελεί και την αρχή μιας σπουδής που θα διαρκέσει πολλά χρόνια στον Wenders ως προς την περιπλάνηση σε τοπία και χώρους υπό το πρίσμα της αλλοτρίωσης στην ανθρώπινη επικοινωνία και τα ερωτήματα που ανακύπτουν για το νόημα και τη συνοχή της πολιτισμικής ταυτότητας.

Από τον τίτλο ήδη, η αγωνία της διάσωσης δεσμευτικού νοήματος σε μια νεωτερικότητα όπου το να είσαι πλάνητας είναι συγκροτητικό στοιχείο ταυτότητας και ειδικά σε έναν Ευρωπαϊκό τόπο με βαρύ ιστορικό και πολιτιστικό παρελθόν και υπό την απειλή της συνεχούς Αμερικανοποίησης (όρος που συναντούμε στα κείμενα κοινωνικών επιστημών ήδη από το 1920) καθίσταται διαχειρίσιμο ζήτημα μόνο από τον νόμο των πιθανοτήτων. Και αυτό φαίνεται να είναι το στοίχημα του ‘πέναλτι’ που καλείται να αποκρούσει ο τερματοφύλακας Bloch.

the-goalies-anxeity2

Η παρουσία της φαινομενικά απούσας Αμερικής εδώ προβάλλει ως τόπος όπου οι άνθρωποι ‘χάνονται’, όχι μόνο στις αχανείς εκτάσεις της ερήμου, όσο στο ίδιο το αστεακό τοπίο όπου αυτή τη φορά τυγχάνει να είναι της Αυστρίας. Ό,τι σηματοδοτεί η Αμερική είναι πλέον κοντά, είτε πρόκειται για ταινία γουέστερν, για δολάρια, για διαλόγους στα αγγλικά, για τζουκ-μποξ και ποπ μουσική είτε για καρτ ποστάλ από κάποιους ‘Μπιλ’ (μετωνυμίες υπέροχες για το εξ Αμερικής κουτσούρεμα νοήματος που στοιχειώνει τις καθημερινές παραστάσεις και τους επικοινωνιακούς κώδικες των χαρακτήρων). Αλλά βέβαια, όπως εκστομίζει κι ένας μεσοαστός σε μια γκαρσόνα όταν εκείνη του επισημαίνει την είδηση της ημέρας για ένα μαθητή με νοητική στέρηση που χάθηκε: «Ποιος χάνεται σήμερα;» Στην τρομακτική τραγωδία σχετικοποίησης ταυτοτήτων και ασφαλών προσανατολισμών που κρύβει αυτό το ερώτημα συνοψίζεται σχεδόν ολόκληρο το έργο του Wenders.

Υποδειγματικό σινεμά αφηγηματικής οικονομίας και πυκνότητας στα πλάνα, όπου τα μπανάλ αντικείμενα, οι καθημερινοί χώροι και οι σιωπές μεταξύ των μικροαστών είναι οι νέοι παίκτες του αβέβαιου αυτού παιχνιδιού.

Σπύρος Γάγγας, Οκτώβριος 2016

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s