A Nest of a Gentry (Andrei Mikhalkov-Konchalovsky, USSR, 1969)

Από τα έργα της κινηματογραφικής σχολής που καταπιάνεται με τα αριστουργήματα της ρωσικής λογοτεχνίας, το «Μια Φωλιά Ευγενών» δεν βασίζεται αποκλειστικά στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Turgenev αλλά διανθίζεται από στιγμιότυπα και καταστάσεις εμπνευσμένες από ολόκληρο το έργο του μεγάλου Ρώσου λογοτέχνη.

Επιστρέφοντας στην παρηκμασμένη εξοχική κατοικία των ξαδέλφων του ο Lavretsky έρχεται αντιμέτωπος με την ανάμνηση της δικής του ανατροφής, την έκλυτη ζωή στο Παρίσι με την αριστοκρατική ματαιοδοξία να θέτει υπαρξιακά ερωτήματα για τη σχέση του όχι μόνο με τη σύζυγό του αλλά και με την ίδια τη Ρωσία. Πανέμορφα φιλμαρισμένη τόσο στο εσωτερικό όσο και στα εξωτερικό της περίγυρο η βίλα αποτελεί και την ίδια την συνείδηση της ιστορικής αλλά και ατομικής ταυτότητας του Lavretsky. Παραπαίουσα και αρχοντική, άλλοτε αραχνιασμένη έχοντας ήδη κυριευτεί στο εσωτερικό της από τη φύση, η κατοικία αυτή αποτυπώνει συνάμα, μέσω της εξαίρετης νατουραλιστικής φωτογραφίας του Georgi Rerberg, τη μετάβαση από τον εσωτερικό στον εξωτερικό χώρο (από την ιστορία στη φύση και αντίστροφα) με τα παράθυρα, τα άνθη που τα καλλωπίζουν, το πέτρινο κλιμακοστάσιο και τη συμβολική σημασία της ‘βεράντας’ ως υπέρβασης και διατήρησης των ορίων αυτών, να αναδεικνύουν την ιμπρεσσιονιστική οσμή που επιχειρεί να ‘φυλακίσει’ η σκηνοθεσία του Konchalovsky.

nest4

Ο μηδενιστικός προβληματισμός του Turgenev έχει υποχωρήσει εδώ και ναι μεν η τραυματική σχέση της Ρωσικής ψυχής με τη Δύση πλανάται στους νωχελικούς διαλόγους που διακόπτουν διστακτικά τη ραστώνη του Lavretsky στην ύπαιθρο, όμως ο αργοπορημένα ομολογημένος έρωτας προς την σαγηνευτική Lisa (αναγεννησιακή η Irina Kupchenko που την ενσαρκώνει) θα τροφοδοτήσει την υπαρξιακά γλυκόπικρη ικανοποίηση του Lavretsky (επί της ουσίας του ίδιου του Turgenev), όπως αυτή θα αποτυπωθεί κινηματογραφικά με το πιτσιρίκι στο λιβάδι. (Σε έξοχη αντίστιξη με την καταπληκτική σεκάνς του αλόγου που αρνείται να τιθασευτεί!)

Παρά τα σποραδικά ελαττώματά της λόγω του πειραματισμού του Konchalovsky με τη φόρμα, το «Μια Φωλιά Ευγενών» κατακτά την μοναδική ατμόσφαιρα της εποχής και του επερχόμενου τέλους της το οποίο συμβαδίζει και με την υπαρξιακή εσωστρέφεια της ρωσικής ψυχής (τώρα μέσα από την απόσυρση της Lisa) και μετατρέπεται σε πρώτης τάξης χάρμα οφθαλμών καλλιτεχνικό μανιφέστο, εφάμιλλο εκείνου του ανυπέρβλητου «Θείου Βάνια» του ιδίου!

Σπύρος Γάγγας, Οκτώβριος 2016.

Featured Image: http://nachostime.net/a-nest-of-gentry

Text Image: http://avaxhome.unblocker.xyz/video/Nest-Of-The-Gentry.html

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s