Pasqualino Seven Beauties (Lina Wertmüller, Italy, 1975)

Αφού ξεμπέδρεψε με τον μάτσο Ιταλό άνδρα και τις ψευδαισθήσεις του κομμουνισμού στον «Μίμι τον Σιδερά», με τον ηθικολογικό φεμινισμό στο «Η Κυρία και ο Ναύτης», η δαιμόνια Ιταλίδα που δεν πτοείται από νουθεσίες πολιτικής ορθότητας παραδίδει το καλύτερο μάλλον έργο της στο «Ο Πασκουαλίνο και οι Επτά Καλλονές».

Στο πυκνό δάσος επί γερμανικού εδάφους αρχίζει η ταινία ή αλλιώς στο βασίλειο της Πλατωνικής σπηλιάς όπου εκεί καταλήγει «Ο Κομφορμιστής» (αυτό το ασύλληπτο έργο του Bertolucci). Η απορία περί μετάβασης από τα εγκλήματα τιμής στην Ιταλία στη μαζική σφαγή και την «απρόσωπη» δολοφονία των Εβραίων στις όχθες του ποταμού (στο «Σαλό» του Pasolini αυτό της το νεύμα) έρχεται σαν κεραυνός εν αιθρία όπου ο τσουρόμαγκας της καθημερινότητας στη Νάπολη Pasqualino ενηλικιώνεται και ατιμάζεται διαρκώς, προκειμένου να σώσει το τομάρι του.

gallaria-napoli-don-raffaele-pasqualino-seven-beauties-pasqualino-settebellezze

Το παιχνίδι της πατριαρχίας με την «τιμή» και την «αξιοπρέπεια» της φαμίλιας έχει χρεωκοπήσει μέσα από την τσαπατσουλιά του ατσαλάκωτου Pasqualino στη δολοφονία «τιμής» που θα τον στείλει φυλακή και έπειτα στο τρελλάδικο για να καταλήξει έπειτα στο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης. Εκεί η τέχνη της εξαπάτησης της γυναίκας στην οποία έχει εξασκηθεί ο Pasqualino θα αποδώσει καρπούς εμετικούς. Η διοικητής του στρατοπέδου (ιστορικά ενήμερη η Wertmüller περί των διαβόητων θυληκών τυράννων στα στρατόπεδα των ναζί) θα συνεναίσει στο ερωτικό κλαψούρισμα του Pasqualino προσφέροντάς του ως αντάλλαγμα όχι την ‘κοινοτοπία του κακού’ αλλά το ‘ριζοσπαστικό κακό’ το οποίο κατά Arendt διαλύει την ίδια τη δυνατότητα της ανθρώπινης επιλογής. Η «επιλογή» του Pasqualino είναι η εκτέλεση έξι κρατουμένων ή αλλιώς η εκτέλεση όλων από τους Ναζί. (Η Arendt περιγράφει την Ελληνίδα μάνα που εκλήθη να επιλέξει ποιό από τα τρία παιδιά της θα εκτελεστεί [Βλ. ‘Πηγές του Ολοκληρωτισμού’]). Ο αναρχικός (Fernando Rey) που αντιστέκεται δεν αντιπροσωπεύει με τον τρόπο αυτοκτονίας του μόνο τον σκατολογικό τόνο της κατάστασης των κρατουμένων αλλά, μάλλον, και την ίδια την σκατολογική και αναρχική ματιά της Wertmüller –τουλάχιστον σε αυτό το έργο. Ο υποβιβασμός του μάτσο ναπολιτάνου στη φασιστική μητριαρχία δεν είναι εντελώς ξένος με αυτά που έχει ζήσει. Το κλαψούρισμα στη μαμά του όταν τον επισκέπτεται με τις επτά αδελφές στη φυλακή ενώνει τις τελίτσες και σχηματοποιεί, όπως και ο Buñuel στην «Ωραία της Ημέρας», τον παλιμπαιδισμό των αντρών –αυτών που δεν έχουν χειραφετηθεί από τις ‘ανέσεις’ της πατριαρχίας, ακόμα κι όταν αυτή έχει συντριβεί από την δικής της έπαρση και αντίφαση, όπως διαφαίνεται από τον ρόλο στον οποίο καταλήγουν οι αδελφές του και η ερωμένη του…

Η κάμερα του Tonino Delli Colli δουλεύει με εσκεμμένη υπερβολή το κοντινό, εκμεταλλευόμενη τη μοναδική υποκριτική δεινότητα του Giancarlo Giannini (η οποία σαν ηλεκτροσόκ διαπερνά όλα του τα μέλη), τα γκροτέσκα πρόσωπα των ναπολιτάνων αλλά και την κέρινη φάτσα της απίθανης Shirley Stoler ως θηλυκής κορυφής της διοικητικής ιεραρχίας του στρατοπέδου.

Η Wertmüller παραδίδει στο κοινό και μια από τις πιο εντυπωσιακές εναρκτήριες σεκανς στο σινεμά με κυρίαρχο, πέραν των εικόνων καταστροφής από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, το απίθανα ειρωνικό τραγούδι (φανταστική η μουσική επένδυση του Enzo Jannacci) σε αυτή την απίστευτη σκηνή, όπου η Wertmüller μας ταξινομεί: σε αυτούς που επιλέγουν τη δουλεία, αυτούς που είναι βασιλόφρωνες, αυτούς που ψηφίζουν δεξιά επιεδή δυσανασχετούν με τις απεργίες, αυτούς που θαυμάζουν την επιχείρηση, μη γνωρίζοντας ότι εργάζονται προς όφελος κάποιου άλλου, αυτούς που είναι κομφορμιστές, αυτούς που πιστεύουν στην θρησκεία, αυτούς που τραγουδούν τον εθνικό ύμνο, αυτούς που ακόμα νομίζουν ότι η γη είναι επίπεδη. «Οh yeah!»

Σπύρος Γάγγας, Οκτώβριος 2016.

Featured Image: http://internationalcinemareview.blogspot.gr/2012/11/lina-wertmuller-pasqualino.html

Text Image: http://noirsville.blogspot.gr/2016/04/seven-beauties-original-title.html

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s