Fox (Rainer W. Fassbinder, W.Germany, 1975)

Το τέλος της αθωότητας για τον φεμινισμό στο σινεμά ήρθε κάποτε με τον Rohmer∙ τώρα έρχεται από τον Fassbinder το αντίστοιχο για την gay σεξουαλικότητα ως δύναμη αποσταθεροποίησης των καταπιεστικών κοινωνικών δομών και δη των ταξικών. Αποτελεί γενναιότητα εκ μέρους του Fassbinder η κριτική του ματιά στο δικό του στρατοπέδο στο «Η Ισχύς είναι Ελευθερία». Ο Φοξ (τον υποδύεται ο ίδιος ο Fassbinder)–το ‘ψωνιστήρι’– περιστοιχίζεται από λούμπεν εραστές σε τσίρκουλο τσαρλατάνων, την παραπαίουσα αδελφή του, τους θαμώνες σε ένα κιτς gay bar και στον αντίποδα από μια αριστοκρατική τάξη ομοφυλοφίλων.

Fox1.jpg

Αριστοτεχνικές οι στιγμές ‘εκπολιτισμού’ του λέτσου Φοξ στα κυριλέ εστιατόρια και στις βίλες. Μυστικοποιημένη, αλλά άδολη και ‘παιδική’ όμως η αγάπη από τον Φοξ προς τον Γιούγκεν (καταπληκτικός o Peter Chatel), ενώ υπολογιστικό ερέθισμα για τον τελευταίο η ερωτική σχέση με τον Φοξ, όταν αυτός κερδίζει 100,000 μάρκα στο λόττο τα οποία ο Γιούγκεν απομυζά προκειμένου να περισώσει τη χρεωκοπημένη βιοτεχνία του αλκοολικού μπουρζουά πατέρα του. Μα πρέπει να είσαι ιδιοφυία (ως σκηνοθέτης και θεωρητικός) σε σκηνή όπως αυτή όπου ο Φοξ σηκώνει σε μετρητά ό,τι έχει και δεν έχει και η γερμανική λέξη ‘bar’ (μετρητά) αντηχεί επανειλημμένως στα χάσκοντα χείλη του Φοξ και του ταμία (να απορεί αυτός από το θέαμα ενός λερού τύπου να σηκώνει τόσα χρήματα)∙ και έτσι αποστεώνεται σε σημαίνον δίχως περιεχόμενο, όπως άλλωστε θα καταλήξει και ο Φοξ –θαυμάσια εφαρμογή της μπρεχτιανής τεχνικής της αλλοτρίωσης! Είναι το φόρτε του Fassbinder η πετσοκομμένη επικοινωνία και οι συνέπειες της για την ανθρώπινη δράση, αλλά όχι μόνο αυτό: Το κιτς έχει μετατραπεί σε πανέμορφο στυλ έχοντας ανορθωθεί εικαστικά από την κάμερα του Michael Ballhaus (πριν τον ‘μαντρώσουν’ στις ΗΠΑ οι Scorsese και Coppola για δικά τους έργα), τα πλάνα περιέχουν μοντάζ και ο θίασός του πάντα έξοχα σκηνοθετημένος.

Απίστευτο ανθρωπιστικό έργο εδώ από έναν σκηνοθέτη τρωτό μεν που ‘δε μασάει’ όμως∙ εγγράφει τον ‘καταφρονεμένο’ στο αξιακό περιεχόμενο κριτικής της κοινωνίας και στο Fox καταλήγει, ως προς την συντριβή της αγάπης από τις κοινωνικές ιεραρχίες, σε ένα από τα πιο δυνατά φινάλε σε ολόκληρη την ιστορία του σινεμά!

Σπύρος Γάγγας, Οκτώβριος 2016.

Featured Image: http://vulturehound.co.uk/2016/08/fassbinder-double-bill-fox-and-his-friends-and-chinese-roulette-blu-ray-review/

Text Image: http://staticmass.net/world/fox-and-his-friends-movie-1975/

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s