Gion Festival Music (Kenji Mizoguchi, Japan, 1953)

 Αν μιλάμε για μια συμπυκνωμένη αποτύπωση της κοινωνικής προβληματικής και της εξαίσιας τέχνης του Mizoguchi αυτή τη βρίσκουμε  «Η Γιορτή στη Γκιόν».

Ο φεμινισμός του Mizoguchi δεν έχει ακριβώς την ίδια σημασία που του αποδίδεται στο Δυτικό κόσμο, αν και υπάρχουν ομοιότητες -ιστορικά τεκμηριωμένες άλλωστε (όπως στο υπέροχό του «Έρωτική Φλόγα»). Εδώ η μοίρα της αθώας Έικο (σωστά ο φιλμοκριτικός Gérard Legrand την έχει παραλληλίσει με τη Justine του De Sade στην υπέροχη εναρκτήρια σεκάνς περιπλάνησης στα σοκάκια της Gion) σφυρηλατείται μέσα από τη σύγκρουση με το πατριαρχικό/παραδοσιακό κάλλος και την ιδέα ότι η geisha αποτελεί ‘πολιτιστική κληρονομιά’. Η ιαπωνική αισθητική είναι κατά κάποιο τρόπο φεμινοποιημένη αλλά πατριαρχική ίσως στη φεμινοποίησή της, εφόσον έχει παραχθεί με ασύμμετρους όρους.

Gion4.png

Δεν είναι επίσης τυχαίο ότι αυτή είναι η μοναδική ταινία του Mizoguchi όπου μας δείχνει αίμα, κι αυτό στιγμιαία. Η πράξη αντίστασης της μικρής Έικο (έχοντας ματαίως επικαλεστεί τα «ανθρώπινα δικαιώματα») ξετυλίγει τη δυνατότητα αποδόμησης της πατριαρχικής κοινωνίας, σαν την υπέροχα πλουμιστή ζώνη που της δωρίζει η Μιγιοχάρου, ανασύροντας τις οικονομικές προϋποθέσεις της, οι οποίες εδράζονται στη συλλογική αντίληψη περί ‘χρέους’ και των κυρώσεων (επί της ουσίας, εξοστρακισμός) που επισύρει η αθέτηση εξυπηρέτησής του. Αυτούς τους στρεβλούς όρους καυτηριάζει ο Mizoguchi (σαν το ‘κάψιμο’ της ψυχής της Έικο σε εκείνη την ανεπανάληπτη σκηνή με τη φλόγα από το πυρακτωμένο μέταλλο σε ένα σιδηρουργείο στο βάθος του πλάνου!)∙ γι’ αυτό άλλωστε και οι άνδρες (από τον γλοιώδη επιχειρηματία, τον αποτυχημένο πατέρα της Έικο και τον γόη επενδυτή) καταρρέουν ψυχικά όταν αποσύρονται οι οικονομικοί όροι του κύρους τους. Και όλα αυτά εκτυλίσσονται σε εκείνα τα πεντακάθαρα, κρυστάλλινα πλάνα από τον κολοσσό της κάμερας Kazuo Miyagawa. Ασπρόμαυρη παλέτα όλων των συναισθηματικών αποχρώσεων!

Σπύρος Γάγγας, Οκτώβριος 2016

Featured Image: http://www.rowthree.com/2012/04/22/blu-raydvd-review-sansho-dayu-gion-bayashi/

Text Image: http://oz-filmmadness.blogspot.gr/2010_01_01_archive.html

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s