The Grim Reaper (Bernardo Bertolucci, Italy, 1962)

Το τρίγωνο του Διαβόλου στη περίπτωση μας είναι το τρίγωνο εννοιών με τις οποίες, ως άριστος μαθηματικός της κινηματογραφικής μέτρησης χωροχρόνου, ο Bertolucci κατέρχεται στο καλλιτεχνικό στερέωμα δίνοντας άλλη ποιητική μορφή στο ‘πολιτικό’ σινεμά. Με τρεις έννοιες δουλεύει συστηματικα μέχρι την απομάγευσή τους στην ύστερή του φάση. Αυτές είναι: Μαρξισμός – Φασισμός – Ψυχανάλυση.

commare-secca-3.gif

Δυσδιάκριτα εισάγει αυτό το τρίπτυχο, πριν εκτιναχθεί σε κινηματογραφικό μανιφέστο, μέσω ενός αστυνομικού θρίλερ. Με σενάριο σε μορφή σημειώσεων του Pasolini και με εναρκτήρια σεκάνς ζηλευτή από οποιονδήποτε ασχολείται με το σινεμά, ο Bertolucci στήνει εδώ μια ιστορία με βάση τον προοπτικισμό, δίχως μεν την βαριά επιστημολογία ενός «Ρασομόν» και πιο συμβατικό, σίγουρα, ως προς το φιλοσοφικό του υπόβαθρο, αλλά τολμηρότατο έργο ως προς τη γραφή και την ελλειπτική αφήγηση.

Η δολοφονία μιας πόρνης γίνεται αφορμή της αποκάλυψης του δολοφόνου μέσα από την επαναλαμβανόμενη αναπαράσταση του τραγικού συμβάντος, όπως το αφηγούνται οι προσαχθέντες ύποπτοι.

Εναλλαγές σκότους και φυσικού φωτός, αστεακό τοπίο και ύπαιθρος, ‘τσαλακωμένες’ πόρνες και έφηβες στα πρώτα τους φλερτ, κλεφτρόνια και «σκινάρια», αμούστακοι νεαροί που το παίζουν αντράκια και μια λανθάνουσα ομοφυλοφιλική σεξοπαθολογία που πλανάται μέχρι το έξοχο και πεσιμιστικό φινάλε (εδώ εμφανίζεται η μαεστρία του Bertolucci και δεν είναι τυχαίο ότι ο χορός αποτελεί κεντρικό μοτίβο στο ρεπερτόριό του). Η παζολινική επιρροή είναι τέτοια όπου ο δολοφόνος πληρώνει τη διαφορετικότητα, της οποίας η μη ικανοποίηση μετατρέπεται σε μνησικακία απέναντι στον ίδιο από τον μάρτυρα-Ιούδα -με ανεπαίσθητη, αλλά υπαρκτή στον πρώτο, μια αύρα αγιότητας. (Και το τέχνασμα αποκάλυψης του δολοφόνου με τον ήχο στο πλακόστρωτο, παραμένει τόσο αλλόκοτο, ελκυστικό όμως, οπτικά και αιώνιο στην ακουστική μας μνήμη.)

Ντεμπούτο σεμνών προθέσεων αλλά αριστουργηματικών προεκτάσεων γυρισμένο από έναν 21χρονο κινηματογραφιστή.

Σπύρος Γάγγας, Οκτώβριος 2016.

Featured Image: http://shangols.canalblog.com/archives/2008/10/18/3468914.html

Text Image: http://staticmass.net/world/la-commare-seccamovie-1962-review/

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s