Woman of the Lake (Yoshishighe ‘Kiju’ Yoshida, Japan, 1966)

Όταν ρωτήθηκε ο Kurosawa από τον σπουδαίο φιλμοκριτικό John Grillet να εξηγήσει το λόγο πίσω από το μοναδικό γεγονός ότι για κάποιες δεκαετίες η Ιαπωνία παρήγαγε τόσο μεγάλο αριθμό σπουδαίου σινεμά του δημιουργού –μοναδικό παγκοσμίως ως προς την πυκνότητα των δημιουργών κατά τον Grillet– η απάντηση ήταν κοφτή: καμία παρέμβαση από τα στούντιο ή τους παραγωγούς, πού ούτως ή άλλως δεν υπήρχαν τότε στην Ιαπωνία. Κοντολογίς: Ο μάλλον άγνωστος στη χώρα μας αλλά και στο εξωτερικό, ακόμα και σε σινεφίλ κύκλους, Yoshida αποτελεί γνήσιο δείγμα του πλούτου του ιαπωνικού σινεμά την Εποχή του Σινεμά!

woman-of-the-lake4

Ιδιαίτερα επηρεασμένος από τον Antonioni, ο Yoshida φιλμάρει κυρίως σε ασπρόμαυρο και στην παράδοση των κορυφαίων αρχιτεκτόνων της Ιαπωνίας. Τα πλάνα του χαϊδεύουν τις επιφάνειες, εσωτερικές και υπαίθρου, έχοντας ως αποτέλεσμα τόσο την κυριαρχία του χώρου και του κοινωνικού πλαισίου στο άτομο όσο και την υποταγή του όμως στην ανθρώπινη βούληση και πάθος. Με μοχλό μια συγκρατημένη, σχεδόν ‘εγκεφαλική’ αγάπη, κυρίως των γυναικείων κεντρικών χαρακτήρων προς τους εραστές τους, ο Yoshida σε αυτό το εξαίρετο μείγμα φορμαλισμού, cinema-verité και υποβλητικού αισθησιασμού, συμφιλιώνει με πανέμορφα γκρο πλάνα αλλά και ‘μακρινά’ το ερωτικό δίλημμα μιας μοντέρνας, μεγαλοαστής γιαπωνέζας. Το πολιτικό πάντρεμα με τον Brecht θα έλθει αργότερα με τη μεγαλειώδη πολιτική του τριλογία, ωστόσο, κι εδώ υπάρχει αυτή η αύρα. Στην ερωτική αυτή ιστορία το κλασικό μοτίβο της διεκδίκησης μιας γυναίκας από ισχυρούς άνδρες (οικονομική και καλλιτεχνική ισχύς εδώ αποδομούνται, με πρώτο και ‘καλύτερο’ τον ίδιο τον κινηματογράφο) αντιστρέφεται με ιδιαίτερη κομψότητα! Η ερωτική επιλογή θα καρατομήσει τις συμβάσεις (οι οποίες περιλαμβάνουν και το εκλεπτυσμένο και τρυφερό αρσενικό) και θα διατυμπανίσει στην Ιαπωνία το τέλος της πατριαρχίας (παραδοσιακής και αστικά νεωτερικής). Στο «Η Γυναίκα της Λίμνης» η ηθική πράξη ερωτικής χειραφέτησης -μίλια μακριά από κάποιον στρατευμένο ανθρωπισμό- παύει να ιχνηλατεί στο φως, προτιμώντας με υπαρξιακή απόφαση την ‘κατακρήμνισή’ της, όχι όμως στα γαλήνια νερά της λίμνης, αλλά στο ερεβώδες τούνελ.

Παγερή, εγκεφαλική, και εικαστική επίδειξη δύναμης!

Σπύρος Γάγγας, Οκτώβριος 2016

Featured Image: https://cinematalk.wordpress.com/2015/10/12/onna-no-mizumi-woman-of-the-lake-1966/

Text Image: http://cliched-monologues.blogspot.gr/2013/01/woman-of-lake-1966.html

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s