A Game for Six Lovers (Jacques Doniol-Valcrose, France, 1960)

Απολαυστική αισθηματική κομεντί χαμηλών τόνων με άφθονη καλαισθησία λόγω της εξαιρετικής τοποθεσίας του Château d’Aubiry στη γαλλική ύπαιθρο, στα κλιμακοστάσια, τις κρεβατοκάμαρες και τα υπόγεια του οποίου εκτυλίσσεται ένα γαϊτανάκι ερωτοτροπίας και αποπλάνησης με κομψούς και φιλήδονους χαρακτήρες, τόσο στους άνω «ορόφους» διαστρωμάτωσης, όσο και στα υπόγεια των μαγειριών όπου το υπηρετικό προσωπικό χαριεντίζεται επί «ίσοις όροις» με τους αστούς ιδιοκτήτες και επισκέπτες.

Στο επίκεντρο της ερωτικής κυκλικότητας η διευθέτηση μιας κληρονομιάς από τον όμορφο δικηγόρο Miguel, η παρουσία του οποίου στον πύργο αναζωπυρώνει παλιές ερωτικές εμπειρίες αλλά και νέες ρομαντικές περιπέτειες με κύριο άξονα τις εγγονές της γηραιάς ιδιοκτήτριας που απεβίωσε, τις Fifine (Alexandra Stewart) και Miléna (Françoise Brion), αλλά και τον αδελφό της δεύτερης, Jean-Paul, ο οποίος όμως έχει να τη δει από παιδί. Ο φίλος της Fifine, Robert, καταφθάνει και αποφασίζει αυθόρμητα πρώτα, και έπειτα στρατηγικά, να κεντρίσει την προσοχή της Miléna προσποιούμενος ότι είναι ο Jean-Paul, όταν η ίδια αυτό ακριβώς υποθέτει την στιγμή που τον αντικρίζει. Στο «υπόγειο» της ταξικής ιεραρχίας η όμορφη Prudence αντιστέκεται στις απροκάλυπτες ερωτικές εξάρσεις του αρχιυπηρέτη César.

Η εναρκτήρια σκηνή από μια ταυρομαχία προαναγγέλλει την ερωτική ορμή που ερεθίζεται από το λίκνισμα του «πανιού», αυτή την ορμή όμως υπογραμμίζουν και τα διάφορα αγαλματίδια του πύργου, κυρίως όμως το γλυπτό της κυνηγήτριας Αρτέμιδος, όπως δε και σε καίρια σημεία η διακόσμηση και η «πληροφορία» στο φόντο, όταν, για παράδειγμα, ένας απελευθερωμένος και ατίθασος César κυνηγά την Prudence από όροφο σε όροφο με την ταπετσαρία στους τοίχους του μεγαλοπρεπούς κτιρίου που αναπαριστά την άνοιξη και τα όμορφα πτηνά να κελαηδούν, να θέτει δεικτικά τη διαλεκτική έρωτα και σεξουαλικής ορμής.

game for six lovers

 

Αφού τα ζεύγη (αποδεικνύεται ότι η Miléna και ο Miguel είχαν σχέση παλαιότερα) «ανταλλάσσουν» παρτενέρ, με την Fifine να έλκεται από τον Miguel και την Miléna από τον Robert (ως Jean-Paul), το δίπολο ευγένειας και χειμαρρώδους έλξης ανταμείβει πλουσιοπάροχα τις αισθήσεις αλλά με μια γλυκόπικρη γεύση αφού η προσμονή επιβεβαίωσης της αγάπης από τον καινούργιο σύντροφο υποφέρει από την νωπή ανάμνηση της ευκολίας με την οποία τα τεχνάσματα του έρωτα έσπρωξαν τους «εραστές» στα κρεβάτια φίλων και συγγενών τους.

Η ματιά της λαγνείας αποδίδεται εξαίρετα στην σκηνή όπου οι υπηρέτες César και Prudence κρυφοκοιτάζουν τα γυμνά κορμιά των Fifine και Robert και «φαντασιώνουν» τη δική τους υπέρβαση, ασύμμετρα, όμως, αφού η Prudence θα καταστεί πρόσκαιρα επιπόλαιο ερωτικό αντικείμενο στρατηγικού πράττειν από τον Robert.

Η αυτογνωσία της «αυτοκτονικής» Fifine θα έρθει με την καθυστέρηση του «χαμένου» σε κάθε παιχνίδι, ειδικά όταν αυτό έχει ως «κανόνα» την ελευθεριότητα στον έρωτα. Και η άφιξη του πραγματικού Jean-Paul θα σηματοδοτήσει και τη λήξη του παιχνιδιού με νικητές τους Robert και Miléna,  César και Prudence.

Ο Doniol-Valcrose, συνιδρυτής των περίφημων «Cahiers du Cinéma», επισφραγίζει την κυκλικότητα της ζωής με το εξαιρετικά αποδοτικό τέχνασμα στο πλάνο εγκαθίδρυσης, αλλά και στο φινάλε, του μικρού κοριτσιού –«σιωπηλού μάρτυρα» των ερωτικών παιχνιδιών– το οποίο απασχολούμενο με ένα παιχνίδι yo-yo κάνει τον κύκλο του κτιρίου, υπό τους ήχους ενός ανάλαφρου και ερωτικού τραγουδιού του μεγάλου Serge Gainsbourg. Παραδίδει έτσι στο κοινό ένα εξόχως ανεπιτήδευτο, ευχάριστο και τελικώς, εντιμότατο έργο για τα όχι και τόσο ανάλαφρα παιχνίδια του έρωτα.

Σπύρος Γάγγας, Ιούλιος 2017.

Featured Image: http://kebekmac.blogspot.gr/2015/07/doniol-valcroze-1959-leau-la-bouche.html

Text Image: http://www.allocine.fr/film/fichefilm-1742/photos/detail/?cmediafile=21257520

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s